Jak správně zařadit nemléčné příkrmy?

Datum | 22. říjen 2015

Odborná doporučení pro zařazování nemléčných příkrmů se v nedávné době výrazně změnila. Jak tedy zařazovat nemléčné příkrmy správně? Zajímá vás, v čem maminky nejčastěji při zařazování příkrmů chybují a proč? Na co se maminky nejčastěji ptají?


Řada maminek se domnívá, že je vhodné se zařazením červeného masa počkat na později, vepřové maso pak nepodávají vůbec a preferují maso kuřecí nebo krůtí. Červená masa však ve výživě dítěte hrají významnou roli – obsahují vyšší množství železa, které dítko v tomto období potřebuje doplnit vzhledem k docházejícím zásobám nastřádaným před narozením od maminky. „Nebojte se teda záhy po bílém krůtím, kuřecím a králičím mase zařadit také maso červené – hovězí, telecí, jehněčí a vepřové. Neobávejte se také dřívějšího zařazení ryb – lososa, tresky, tuňáka -, vaše dítě si je jistě oblíbí a pestrá strava zajistí, že získá všechny klíčové živiny,“ radí nutriční terapeutka Mgr. Jitka Laštovičková.

Jak správně zařazovat maso?

Velkou chybou je pak také občasné zařazování masa, například 1-2 x týdně. U kojenců je však vhodné maso kombinovat se zeleninou 6x týdně, sedmý den pak dítě dostává místo masa se zeleninou vařený žloutek z vajíčka. U batolat pak již maso nemusí být v jídelníčku tak často.

Na co si dát pozor při zavádění ovoce?

Ani ovoce nezařazujte nejprve syrové – musí být nejprve tepelně upravené a ve formě jemného pyré. Postupujete stejně jako u zeleniny a masa. Začněte jablkem, hruškou, banánem, meruňkami, broskvemi, vyzkoušejte také kombinaci s jahodami nebo lesními plody, švestkami. Nebojte se poté vyzkoušet ani exotičtější druhy ovoce (mango, citrusové plody, aj.), nabízejte ale nejprve pouze menší množství. K ovoci můžete později (kolem 6.-7. měsíce) přidat také bílý jogurt.

Proč se nehodí ovocné jogurty z obchodu?

Protože se nejedná o výrobky s věkovým určením, nemusejí již vyhovovat přísným legislativním požadavkům na složení, původ a kvalitu surovin pro výživu dětí do 3 let. Celá řada jogurtů, které můžete najít na pultech obchodů, obsahuje různá aromata, barviva i další přídatné látky. Ovocná složka obsahuje pouze několik procent samotného ovoce, pro dobrou chuť je přidán cukr. Mnohem lépe uděláte, když trochu jogurtu přimícháte k ovocnému příkrmu.

Řada maminek také již nejmenším dětem chce podávat ovesné vločky nebo kašičky připravené z obilovin s vysokým obsahem vlákniny (zejm. celozrnných obilovin) – protože jsou zdravé. Nezapomínejte ale, že co je dobré pro nás dospělé, nemusí být to nejlepší pro naše nejmenší.
Trávicí trakt dítěte ještě není připraven na stravu s vysokým podílem vlákniny, dále se nemusí správně vstřebávat všechny potřebné živiny. Z tohoto důvodu jsou pro dítko vhodnější kaše s věkovým určením – které obsahují suroviny upravené tak, aby byly dobře stravitelné. S ovesnými vločkami a kašemi z celozrnných obilovin tedy nepospíchejte, stejně tak s celozrnným pečivem.

Nezapomínejte na pitný režim

Často také maminky zapomínají na to, že když příkrm nahrazuje mléčnou dávku, je třeba jej doplnit jinými tekutinami, když už dítko ují příkrmu dostatečnou porci (125 g a více) a již k němu mateřské či kojenecké mléko nedostává. Nižší příjem tekutin pak může způsobit potíže s vyprázdněním – tužší stolici. Nezapomínejte tedy dítěti nabízet v menších dávkách po příkrmu převařenou kojeneckou vodu nebo vhodný dětský čaj.