Chyby při zavádění zeleninových příkrmů

Datum | 29. září 2015

Zařazování nemléčných příkrmů přináší velké změny - dosud byla strava dítěte založena na mateřském nebo kojeneckém mléce a najednou během pár měsíců dítě ochutná celou řadu nových potravin.

Odborná doporučení pro zařazování nemléčných příkrmů se v nedávné době výrazně změnila a tak zejména maminky, které již příkrmy zaváděly u starších dětí, mohou být zmatené. V současné době lékaři doporučují příkrmy zařazovat v období od ukončeného 4. měsíce do 7. měsíce (případně u plně kojených a dobře prospívajících dětí od ukončeného 6. měsíce). Zavedení potencionálně alergenních potravin (např. vaječný bílek, ryby, exotické ovoce, celer, aj.) se již neodsunuje až po ukončeném jednom roce věku děťátka, je možné je zavést již dříve.


Zajímá vás, v čem maminky nejčastěji při zařazování příkrmů chybují a proč? Na co se maminky nejčastěji ptají?

Některé maminky začínají zavádět nemléčné příkrmy příliš brzy (před ukončeným 4. měsícem) nebo naopak příliš pozdě (po ukončeném 7. měsíci a dále). Nejvhodnější je poradit se s pediatrem
než začne maminka nemléčné příkrmy zavádět – pediatr společně s maminkou může nejlépe zhodnotit, zda je již dítě na zavedení příkrmů připraveno. „Pokud vás dítko sleduje při jídle, pozorujete u něj pohyby čelistí, už je možná ten správný čas začít,“ radí nutriční terapeutka Mgr. Jitka Laštovičková.

V radosti, že dítko příkrm dobře a nadšeně přijímá, často maminky podávají hned větší porci, i když potravinu zkoušejí poprvé. Vhodnější je opravdu podávat po 3 dny pouze menší porci nové potraviny (několik lžiček) a až poté postupně porci navyšovat. Malá porce je vhodná nejen kvůli riziku negativní reakce (alergie, kopřivka, aj. – protože i množství potraviny může mít vliv na intenzitu reakce), ale i trávicí trakt je vhodné zatěžovat postupně. Nechcete přece, aby hned při prvním zařazení zeleniny dítě potrápilo bolení břicha či zácpa.

Maminky také někdy zavádí několik potravin zároveň. Pokud se objeví nějaká negativní reakce, není pak možné rozlišit, na kterou z potravin dítě reaguje. Mnohem vhodnější je zavádět vždy pouze jednu novou potravinu – a postupně pak k již otestovaným potravinám přidávat další. Raději tedy pomalu a postupně.


V jakém pořadí nemléčné příkrmy zavádět?

Přestože z hlediska lékařů je pořadí možné volit libovolně, vhodné je začít zeleninou, poté k ní zavést maso, dále ovoce a obiloviny ve formě kaší. Časné zavedení masa je vhodné kvůli doplnění železa, ovoce a kaše obsahující obiloviny mají sladší chuť – a tak je mohou některé děti preferovat před méně chuťově atraktivní zeleninou.

Jakým druhem zeleniny nejlépe začít a jakého se vyvarovat?

Zvolit můžete jakýkoliv z lehčeji stravitelných druhů zeleniny – mrkev, brambor, dýni, cuketu, květák, brokolici, pastiňák. Dále můžete zařadit také rajčata, špenát, pórek, celer, lilek, hrášek, čekanku. Na později odložte zařazení výrazně nadýmavých druhů zeleniny – zelí, kapusty, kedlubny.

Se syrovou zeleninou nespěchejte – tepelná úprava zvyšuje stravitelnost a u některých druhů zeleniny snižuje její potencionálně alergenní efekt.
Zeleninu neupravujte na tuku, vznikají tak látky, které mohou dráždit trávicí trakt. Zeleninu vařte, nebo duste – po dokončení tepelné úpravy pak přidejte malé množství kvalitního rostlinného oleje – vhodný je například řepkový nebo slunečnicový olej.